Monday 17 February 2014

Latihan Industri - CESB Miri 23/12/13 - 04/04/14

Assalamualaikum dah salam sejahtera. Dah lama tak fokus dengan blogging ni. Maafkan aku ye wahai peminat peminat sekalian. Time ni aku sedang proses meng-latihan industri kan diri selama 4 bulan. So kome tau la lagu mana busy dia.

Alhamdulillah. Syukur ke atas kurniaan Illahi. Setakat ni dah nak masuk 2 bulan dah aku praktikal kat CESB; salah satu company oil and gas di Miri. Nothing much to do really. Since briefing dengan TTO aku di institut tempat aku belajar, aku sering teringat akan pesanan beliau. Last time dia pernah kata kat batch yg bakal ke latihan industri, time praktikal, jangan tunjuk pandai dengan perkerja tempat praktikal. Nanti orang tak suka kat kita.

Yap. Aku pernah ter-ajar brader senior kat tempat aku praktikal ni. Seriously aku bukan sengaja. Tapi memang habit aku nak memperbetulkan perkara yang memang jelas salah. Huhuu... Seriously bro. That is not a good decision. Because they expect us to learn stuffs from them. Bukan kita yang pegi praktikal ni yang ajar mereka how to do stuffs. Lebih lebih lagi yang kita tegur ni abang veteran a.k.a dah kira tahap legend kat warehouse.

One thing does important bila praktikal ni adalah make friends! Be good to people. Be punctual. But this doesn't needs you to jilat bontot anyones. Act normal. Jangan over sangat. Itu pun boleh buat orang tak suka. 

You know what? 

Bulan pertama aku kena stay di HQ sebab aku x boleh masuk warehouse tanpa attending the safety induction dari Safety Officer. Dalam masa yang sama aku carik member and member pertama aku is HQ receptionist. She's ok to me. Last last memang aku rapat dengan dia. Everyday aku lepak ngan pempuan tu until one day safety induction pun diberi. So next week selepas briefing dengan Safety Officer, aku pun dipindahkan di warehouse. It's ok. I am happy sebab memang saat itu lah yang aku tunggu selama ni.

Di warehouse, aku ditempatkan dengan 3 orang lagi pelajar yang praktikal di sana. 2 orang pelajar dari Politeknik (Kuching dan PD) dan seorang lagi pelajar dari Curtin University. Awkward moment bila x biasa dengan 3 orang ni yang sememangnya macam dah kenal lama and aku jadi seorang pendiam.

Stop! Itu hanyalah lakonan semata mata. Tidak menggunakan masa yang lama, aku mula menunjukkan siapa aku yang sebenar. Selepas minggu pertama aku dah mula relax dan aku dalam keadaan normal state dan tiada perasaan awkward. 

Rasanya setakat ni je yang aku mampu share kat kome. Pukul 9 ni memang waktu breakfast kat tmpt aku. Lepas 9:30, dah start mula bekerja. Baik aku pegi breakfast dulu ye. Have a nice day uolls. Have a good day!

Assalamualaikum.~

No comments: