Tuesday 4 December 2012

Business Senang Vs. Business Susah

Semalam aku melepak dengan 3 orang member aku. Lepas makan ayam KFC, idea nak bercerita tu makin membuak. Standard la kan? Hee.. Masing masing bukak cerita pasal nak bukak bisness.

Satu ketika dahulu!
Ini adalah topik yang aku paling suka sebab sebelum semalam lagi, aku dah sekian lamanya berfikir nak buat bisnes. Takpayah besar sangat pun. Kaedah aku senang. Ada benda, jual. Dapat modal balik, tambah lagik stok!

Saya, Nana & Mamat @ Gerai Azlan Taman Selera, Miri
Tapi aku tak nak la bisnes macam MLM ke ID ke.. Tak! Aku tak berminat! Aku suka buat bisness simple2 je! Tapi bukan mudah! Kalau nak buat bisness kat luar memang la senang kot! Jual gula pun boleh jadi billionaire kan? Tapi situasi aku ni lain. Aku masih sekolah. Masa terhad. Kena pandai bahagi masa. Itu yang perlu diambil kira!

Aku dengan pekerja import Mus!
Aku tengok sekarang bisnes paling mudah cuma satu je. Jual barang online. Setuju tak? Takpayah ada kedai, takpayah bayar sewa, takpayah bayar gaji pekerja. Telan bulat2 hasil jualan. Mcm tu yang aku nak!

Sardines
Member aku sorang idea dia boleh pakai gak. Dia kata pegi borong kain banyak2, lepas tu buat satu blog, then jual kat sana. Tak pun pegi usha je students2/TTO muslimah yang ada kat GMI ni. Muka kena tebal leather la. Duit punya pasal kan?





Pari

Aku dengan grill kesayangan

Ini bukan aksi! Ini adalah perjalanan hidupku!

Sekali sekala jadi customer apa salahnya?

We are multi-racial. Waktu sambut harijadi sahabat dari negara seberang, Indonesia!
Best! Aku suka sebenarnya buat bisness ni! Sekurang2 nya sebelum masuk FYP nanti kita dah ada experience dalam bidang entrepreneur. Masuk je kelas tu nanti komfom dapat A++ (siap ada bintang 2 ketul).

No comments: