Sunday 9 June 2013

So Here Comes Final Exam : 2013

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat rakan rakan blog yang di kasihi sekalian (pergh ayat). :)

Semalam aku telah banyak menghabiskan masa hujung minggu aku dengan menelaah bab bab berkenaan dengan Perlembagaan di Malaysia. A lmaklum lah semesti ni aku wajib ambik subjek social science (Malaysian Studies). Dah tu 3 jam kredit pulak. Mengalahkan jam kredit subjek kejuruteraan. Huh.. Tapi takpe. A ku rasa aku dah bersedia (35%) dah kot? Heee.. Rilek je. 

Mengapa aku mengarang semula apa yang telah aku pelajari dalam bab 'Federal Constitution' ni? Antara jawapan yg sesuai adalah aku rasa soalan ni kemungkinan akan keluar sebab time buat revision aritu, aku perasan lecturer aku asyik sentuh bab ni je sepanjang 3 minggu berturut. Lain macam kan? Takkan tak tau apa maksud yg tersirat kan? Hehehe.. Study kat highest level ni, kene alert tau! Kalau tak rugi + menyesal di kemudian hari. 

Satu lagi sebab lain adalah sepanjang proses pembelajaran di dalam kelas Malaysian Studies ni, bahasa penghantaran rasmi dalam Bahasa Ingeris. So siapa yang tak berapa nak reti bahasa ingeris ni memang susah otak nak terima. Tambah pulak lecturer aku ni jenis yang cepat sangat explain setiap bahagian. Seriously subjek ni memang boleh kata hampir semua dia nak cover.

Jadi untuk memudah kan aku paham, aku karang semula dalam Bahasa Melayu. Sekurang kurangnya aku ingat dalam Bahasa Melayu dan tugas aku di dalam dewan perperiksaan nanti hanya perlu ingat semula apa yang aku dah tulis dan terjemahkan dalam Bahasa Ingeris (Rojak). Hehehe...

Perjuangan aku tak berhenti di situ. Kalau semester yang lalu, final exam kitorang ada 2 minggu dan tiap tiap paper ada gap at least sehari, semesti ni berbeza sedikit. Semua paper final aku dibuat dalam 5 hari berturut turut tanpa ada gap. Kesimpulannya aku kena reti bahagi masa aku. Lepas aku buat revision utk satu subjek, aku cuba untuk curi masa membaca nota subjek lain. Agaknya ada berberapa subjek lain aku akan abaikan saja kerana sebelum ni aku dah buat revision gerak gempur sampai aku dah boleh ingat apa yang aku dah revise dan rasanya tak payah dah aku nak belajar lagi (kot?). Hahaha.. Macam terer je aku ni kan? Berlagak sangat. zZzzzZ...

Apa apa pun selamat maju jaya buat semua pelajar German-Malaysian Institute. Know that we are live to be the best. In shaa Allah. Amin! Well see you in success!

No comments: